loading...
پلکان
بیسیم چی بازدید : 27 دوشنبه 01 آبان 1391 نظرات (0)

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان رضوی به موضوع «سبک زندگی» اشاره ویژه‌ای داشته‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای «پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه» تأکید کردند: «پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، وسیله‌ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.»

رهبر انقلاب اسلامی، در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مختلف، اشاره کردند و افزودند: «در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای، با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی افزودند: «در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.»

با توجه به نگاه ریزبینانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به «سبک زندگی»، سبک و فرهنگ زندگی قسمت عمده‌ای از زندگی افراد جامعه را تشکیل می‌دهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعی پیرامون آن از مواردی است که می‌تواند به عنوان یکی از الگوهای سال، آن را در نظر گرفت.

توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی می‌تواند خود شعار و یا الگویی برای جوانان باشد تا بتوانند با تکیه بر سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری از ورود به چالش‌هایی که می‌تواند پیش روی آنها باشد، جلوگیری کند.

آسیب شناسی‌های سبک زندگی

چالش‌های فرا روی جوامع بشری همگی به نوع تفکرات و عقاید آنها باز می‌گردد و برای رهایی از وضعیت موجود، تمامی دستگاه‌ها باید با تمام قدرت وارد میدان شوند و هر کدام قسمتی از این کار را انجام دهند.

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادهای اصلی در پرداختن به این موضوع و با توجه به مخاطبان اصلی که همان نوجوانان، جوانان و عموم جامعه هستند، می‌توانند نقش موثری در این باره ایفا کنند.

وزارت آموزش و پرورش

یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور به لحاظ وسعت، فراگیری و جامعه مخاطب، آموزش و پرورش است که با حدود 12 میلیون دانش‌آموز که با احتساب والدین آنها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین سازمان نهادینه سازی سبک زندگی در بین مخاطبان خود باشد.

این روزها آموزش و پرورش با کمک جستن و مشارکت دادن اولیای دانش‌آموزان سعی دارد تا آنها را با مسائلی که در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، نزدیک و درگیر کند.

حال این آموزش و پرورش با پتانسیل بسیار بالا به طور قطع و یقین نمی‌تواند به تنهایی این مطالبه رهبری را اجرایی کند و کمک دیگر دستگاه‌ها را طلب می‌کند.

نهادینه سازی سبک زندگی از دوران کودکی در بین دانش‌آموزان، اثر پذیری بیشتری را به همراه دارد و حتی این موضوع می‌تواند با رفتن به کتاب‌های درسی زمینه ساز توجه بیشتر شود که بهترین مأمن آن مدارس کشور هستند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

این وزارتخانه هم دست کمی از آموزش و پرورش با مخاطبان میلیونی ندارد و امروزه همان جوانانی که از آموزش و پرورش فارغ التحصیل می‌شوند وارد دانشگاه ها می‌شوند؛ شاید با توجه به دانشگاه‌های بیشماری که در کشور وجود دارد، یکی دیگر از مأمن‌های تحقق مطالبه رهبری وزارت علوم است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند «سبک زندگی» را به شکل گسترده‌تر و علمی‌تر با الهام گرفتن از آموزه‌هایی که در آموزش و پرورش در این باره انجام شده به خوبی هدایت کند.

بی شک استفاده از اساتید برجسته در دانشگاه‌های کشور و بررسی چالش‌های گذشته در زمینه سبک زندگی می‌تواند آینده جوانان کشور را تعمیم بخشیده و به سمت پاسخ دادن به مطالبات رهبری حرکت کند.

شاید تدوین سند جامع وزارت علوم و استفاده از عنوان و پرداختن به سبک‌های زندگی و رفع چالش‌های موجود آن بتواند آینده‌ای را برای کشور ترسیم کند تا به آنچه در نظر داریم تا در سال 1404 به آن دست یابیم، نزدیک کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نهادی که زمینه ساز و مرکز ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی و بدون شک تأثیرگذاری خوبی در بین عموم جامعه دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این وزارتخانه با داشتن رسانه‌ها که همانا «مهندسان افکار عمومی» به شمار می‌روند، می‌تواند از پتانسیل‌های رادیو، تلویزیون، خبرگزاری های داخلی و خارجی و تمامی افراد تأثیر گذار در این زمینه استفاده کند.

یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان به آن اشاره داشته‌اند مربوط به «سبک زندگی در تمدن نوین اسلامی» است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با توجه به پتانسیلی که در بین عموم مردم دارد، آن را محقق کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    زمان

    پخش زنده

    امام مهدی (عج)

    تا غدیر
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 112
  • بازدید کلی : 1,639
  • مناسبت امروز

    شهادت بسیجی شهید محمد حسین فهمیده


    با شهدا

    اوقات شرعی